Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Family Agritourist Enterprises in Poland: Preliminary Survey Results

Abstract

The main goal of the paper is the evaluation of agritouristic enterprises, as a specific type of family owned businesses, in terms of their market and entrepreneurial behaviour and the behaviour connected with generating innovation. The attempt has been made to define the advantages and disadvantages of family-run business in the opinion of the agritouristic enterprises.

Achievement of the above-mentioned goal was based on the analysis of professional literature, and direct research supported by direct questionnaire surveys and individual in-depth interviews. The empirical research was conducted in the period from January to March 2012.

Agritourist enterprises are self-defined as family enterprises. They can see and appreciate benefits from running a family business as well as their advantage in being innovative and strive to introduce changes in their businesses.

In the opinion of the authors of this paper, agritourist farms are a very special example of family entrepreneurship.

Issues analysed in this study are relatively new and poorly covered by the literature in the field. It is a certain novelty to analyse family entrepreneurship in agritourism in addition to being an interesting area of scientific exploration.

 

Keywords

family enterprises, agritourist family enterprises, agritourism

PDF

References

  1. Anderson, R.C, & Reeb, D. (2003). Family ownership, corporate diversification, and firm leverage. Journal of Law and Economics, 46, 653–684.
  2. Anderson, R.C, & Reeb, D. (2004). Board Composition: Balancing Family Influence in S&P 500 Firms. Administrative Science Quarterly, 49, 209–237.
  3. Antoszkiewicz, J.D. (2012). Funkcjonowanie firmy rodzinnej w świetle zasady Pareto - 20/80. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13(8), 219-251.
  4. Bennedsen, M., Nielsen, K.M., Perez-Gonzales, F., & Wolfenzon, D. (2006). [online] Inside the family firm: the role of families in succession decisions and performance. Retrieved online on November 18, 2014 from: <http://www.nber.org/ papers/w12356>.
  5. Bott-Alama, A. (2004). Uwarunkowania rozwoju turystyki wiejskiej w województwie zachodniopomorskim. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  6. Daszkiewicz, N., & Wach, K. (2014). motives for going international and entry modes of family firms in Poland. Journal of Intercultural Management, 6(2), 5-18.
  7. Dorocki, S., Rachwał, T., Szymańska, A.I., & Zdon-Korzeniowska, M. (2012). Spatial conditions for agritourism development on the example of Poland and France. Current Issues of Tourism Research, 2(2), 20-29.
  8. Dorocki, S., Szymańska, A.I., & Zdon-Korzeniowska, M. (2012). Polskie gospodarstwa agroturystyczne jako przedsiębiorstwa rodzinne. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 8(8), 45 60.
  9. Dorocki, S., Szymańska, A.I., & Zdon-Korzeniowska, M. (2013a). Przedsiębiorstwa agroturystyczne w gospodarce opartej na wiedzy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24, 38-58.
  10. Dorocki, S., Szymańska, A.I., & Zdon-Korzeniowska, M. (2013b). Polskie gospodarstwa agroturystyczne w dobie kryzysu gospodarczego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 175- 184.
  11. Drzewiecki, M. (2009). Agroturystyka współczesna w Polsce. Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.
  12. Fan, Z., Wenying, W.U., Xiaofei, Q., & Bernat, M. (2012). A microcosm of the conterprorary Chinese family business – the ebb and flow of Wenzhou model. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13(8), 359-375.
  13. Jeżak, J., Popczyk, W., & Winnicka-Popczyk, A. (2004). Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Warszawa: Difin.
  14. Kłodziński, M. (Ed.) (2001). Gospodarka, człowiek, środowisko na obszarach wiejskich. Warszawa: IRWiR PAN.
  15. Lungeanu, R. & Ward, J.L. (2012). A governance-based typology of family foundations: the effect of generation stage and governance structure on family philanthropic activities. Family Business Review, 25(4), 409-424.
  16. Miller, D., Le Breton-Miller, I., & Lester, R.H. (2011). Family and lone-founder ownership and strategic behavior: social context, identity and institutional logics. Journal of Management Studies, 48(1), 1-25.
  17. Safin, K. (2007). Przedsiębiorstwa Rodzinne - Istota i Zachowania Strategiczne. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
  18. Schulze, W., Lubatkin, M.H., & Dino, R.N. (2003). Toward a theory of agency and altruism in family firms. The Journal of Business Venturing, 18(4), 473-490.
  19. Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. In C. Kent, D. Sexton, & K. Vesper (Eds.), Encyclopaedia of Entrepreneurship (pp. 72-90). Engelwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  20. Sirmon, D.G., & Hitt, M.A. (2003). A model of strategic entrepreneurship: the construct and its dimensions. Journal of Management 29, 963-989.
  21. Sten, J. (2006). Transfer of family business to non-family buyers. The selling business family perspective. Helsinki: Helsingfors.
  22. Sułkowski, Ł., Mariański, A. (2009). Jak Osiągnąć Sukces w Sztafecie Pokoleń? Warsztaty Menadżerskie. Warszawa: Poltext.
  23. Surdej, A., & Wach, K., (2010). Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warszawa: Difin.
  24. Surdej, A., & Wach, K. (2011). Sucession Choice in Family Businesses. The Case of Poland. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  25. Surdej, A., & Wach, K. (2012). The dynamics of succession in family businesses in Poland - Empirical results. Economia Marche. Journal of Applied Economics, 31(2), 109-128.
  26. Sznajder M., & Przezbórska L. (2006). Agroturystyka. Warszawa PWE.
  27. Villalonga, B., & Amit, R. (2010). Family control of firms and industries. Financial Management, 39, 863-904.
  28. Villanueva, J., & Sapienza, H. (2009). Goal tolerance, outside investors, and family firm governance. Entrepreneurship: Theory and Practice, 33(6), 1193-1199.
  29. Wach, K. (2014). Familiness and Born Globals: Rapid Internationalisation among Polish Family Firms. Journal of Intercultural Management, 6(3), 177-186.
  30. Wojciechowski, L., & Wach, K. (2014). The size and the strategic international orientation: the use of eprg model among Polish family and non-family firms. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XV(7[1]), 143-156.
  31. Więcek-Janka, E. (2013). Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
  32. Wojciechowska, J. (2006). Bilans efektów rozwoju agroturystyki. Turyzm, 16(2), 65-74.
  33. Żurowski, R. (2008). Overview of Family Business Relevant Issues. Country Fiche Poland, Łódź-Vienna: Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym, Austrian Institute for SME Research, European Commission.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.